Samochodem do Szwajcarii – co warto wiedzieć?
samochodem do szwajcarii

Szwajcaria to niewielki, ale mający do zaoferowania wiele atrakcji turystycznych kraj. Niesamowite górskie przełęcze, alpejskie jeziora, piękna architektura miast oraz 12 miejsc z listy światowego dziedzictwa UNESCO sprawia, że Szwajcarię na cel swojej podróży wybiera około 15 milionów turystów rocznie.

Wciśnięty pomiędzy górskie szczyty kraj jest bardzo zróżnicowany kulturowo, językowo, a nawet klimatycznie. Podczas jednego dnia podróży samochodem w Szwajcarii możemy z łatwością przejechać przez 3 z 4 regionów językowych kraju. Bogactwo ciekawych miejsc, dobra infrastruktura drogowa oraz niewielkie odległości pomiędzy głównymi atrakcjami (Szwajcaria jest ponad 7 razy mniejsza od Polski) sprawiają, że jest to świetna destynacja dla wszystkich podróżujących samochodem.

szwajcarska droga

Dokumenty wymagane w Szwajcarii

Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, od 2008 roku jest jednak państwem członkowskim układu z Schengen. Jadąc do Szwajcarii nie potrzebujemy paszportu, wystarczy jedynie dowód osobisty. Na granicy wyrywkowo może spotkać nas kontrola celna. Poruszanie się samochodem po Szwajcarii nie wymaga żadnych dodatkowych dokumentów innych niż te, których potrzebujemy w Polsce. Honorowane jest polskie prawo jazdy oraz ubezpieczenie OC (w Szwajcarii nie jest wymagana zielona karta).

 Wymagane w Szwajcarii dokumenty to:

  • dowód osobisty lub paszport,
  • prawo jazdy dla kierującego pojazdem,
  • ubezpieczenie OC samochodu.

Przepisy drogowe w Szwajcarii

Szwajcaria to jeden z najbardziej restrykcyjnych krajów jeśli chodzi o przestrzeganie przepisów dotyczących prędkości. Szwajcaria posiada bardzo rozbudowaną sieć fotoradarów, o których (inaczej niż w Polsce) kierowcy nie są informowani wcześniej przez znaki. Mandaty za przekroczenie prędkości w Szwajcarii są bardzo wysokie, dlatego podróżując po kraju samochodem warto zwracać uwagę na znaki oraz respektować ograniczenia. Z moich obserwacji Szwajcarzy jeżdżą bardzo przepisowo, szczególnie w terenie zabudowanym. Na nieco więcej swobody pozwalają sobie na autostradach i drogach szybkiego ruchu, ale tam również nie znajdziemy kierowców bardzo naginających przepisy.

Znaki drogowe oraz ogólnie przepisy są podobne do reszty Europy i są dość intuicyjne. Jeśli jeździmy samochodem po Polsce, to w Szwajcarii nie powinniśmy mieć problemów z ich zrozumieniem. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że szwajcarskie prawo drogowe w dużo większym stopniu chroni pieszych na pasach, dlatego jeśli będziemy widzieć osobę zbliżającą się do pasów powinniśmy ustąpić jej pierwszeństwa.

Najważniejsze przepisy drogowe obowiązujące w Szwajcarii, o których warto pamiętać:

  • ograniczenia prędkości w Szwajcarii: 120 km/h (autostrada), 100 km/h (drogi ekspresowe), 80 km/h (poza terenem zabudowanym), 50 km/h (w terenie zabudowanym), 30 km/h (częste ograniczenia w centrach miast)
  • dopuszczalny limit alkoholu we krwi u kierowcy to 0,50 promila,
  • jazda z włączonymi światła mijania lub dziennymi  jest obowiązkowa całą dobę przez cały rok,
  • pasy bezpieczeństwa zapięte zarówno z tyłu, jak i z przodu są obowiązkowe,
  • pieszy ma pierwszeństwo przed samochodem, jeśli więc zbliży się on do przejścia dla pieszych i sygnalizuje zamiar przekroczenia jezdni należy ustąpić mu pierwszeństwa,
  • używanie opon z kolcami jest dozwolone od 1 listopada do 30 kwietnia,
  • używanie łańcuchów na koła jest dozwolone jeżeli na drodze znajduje się wymagająca ich użycia warstwa śniegu lub lodu
  • rozmowa kierowcy przez telefon dopuszczalna jest tylko przy użyciu zestawu głośnomówiącego.
wąska szwajcarska uliczka
Niewielkie górskie miasteczka często mają dość wąskie drogi, dlatego zazwyczaj w ich centrach panuje ograniczenie do 30 km/h.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Szwajcarii:

  • posiadanie trójkąta bezpieczeństwa jest obowiązkowe,
  • apteczka nie jest obowiązkowa, ale jest zalecana,
  • posiadanie gaśnicy nie jest obowiązkowe, ale jest zalecane.

Wymagane wyposażenie samochodu w Szwajcarii nie różni się od tego w Polsce. Jest nawet nieco mniej restrykcyjne. Szwajcaria podobnie jak Polska ratyfikowała Konwencję Wiedeńską o ruchu drogowym, na mocy której wyposażenie samochodu za granicą powinno być zgodne z wyposażeniem wymaganym w kraju rejestracji. Jadąc więc do Szwajcarii samochodem zarejestrowanym w Polsce, powinniśmy posiadać wyposażenie samochodu wymagane w Polsce.

Mandaty w Szwajcarii

W Szwajcarii najbardziej restrykcyjnie i dotkliwe są mandaty za przekroczenie prędkości, które osiągają zawrotne wysokości już przy przekroczeniu prędkości o kilka czy kilkanaście kilometrów. Znaczące przekroczenie prędkości może wiązać się z utratą prawa jazdy i karą finansową wynoszącą nawet kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy złotych. Podobnie jak w Polsce osoby niezameldowane w kraju muszą płacić mandat na miejscu, większość obcokrajowców musi więc płacić mandat bezpośrednio policji.

W Szwajcarii istotne jest nie tylko to o ile, ale również gdzie przekroczymy prędkość. Za przekroczenie prędkości o 11 km/h na autostradzie przyjdzie nam zapłacić 120 franków (ok. 480 zł) podczas, gdy to samo przewinienie w terenie zabudowanym będzie kosztować nas 250 franków (ok. 1000 zł).

W Szwajcarii nie ma tolerancji co do przekroczenia prędkości, w teorii można dostać więc mandat nawet za przekroczenie prędkości o 1 km/h. Istnieje jednak tolerancja w zależności od rodzaju urządzenia pomiarowego i przy prędkości do 100 km/h wynosi ona od 3 km/h (stacjonarny radar laserowy) do 7 km/h (radar przenośny).

koniec ograniczenia prędkości do 50
Znak informujący o wyjeździe ze strefy z ograniczeniem prędkości do 50 km/h.

Znaczne przekroczenie prędkości (w terenie zabudowanym o ponad 16 km/h, poza terenem zabudowanym o ponad 21 km/h, a na autostradzie o ponad 26 km/h) będzie wiązać się ze skierowaniem sprawy do sądu, możliwą karą więzienia, odebraniem prawa jazdy oraz ogromną grzywną ustalaną na podstawie stawek dziennych. Za przekroczenie prędkości przewidziano od 30 do 360 stawek dziennych. Stawka dzienna uzależniona jest od zarobków i wynosi od 1 do 3 tysięcy franków. Jak łatwo policzyć, najwyższa kara wynosi 1 080 000 franków, czyli ponad 4 miliony złotych. Takie mandaty dotyczą również obcokrajowców. Kilka lat temu mandat w wysokości ponad miliona franków otrzymał szwedzki kierowca, który przekroczył prędkość na autostradzie aż o 170 km/h.

Przekroczenie prędkości ow terenie zabudowanympoza terenem zabudowanymna autostradzie
1-5 km/h40 franków szwajcarskich (ok. 160 zł)40 franków szwajcarskich (ok. 160 zł)20 franków szwajcarskich (ok. 80 zł)
6-10 km/h120 franków szwajcarskich (ok. 480 zł)100 franków szwajcarskich (ok. 400 zł)60 franków szwajcarskich (ok. 240 zł)
11-15 km/h250 franków szwajcarskich (ok. 1000 zł)160 franków szwajcarskich (ok. 640 zł)120 franków szwajcarskich (ok. 480 zł)
16-20 km/hsprawa w sądzie240 franków szwajcarskich (ok. 960 zł)180 franków szwajcarskich (ok. 720 zł)
21-25 km/hsprawa w sądziesprawa w sądzie260 franków szwajcarskich (ok. 1040 zł)
ponad 25 km/hsprawa w sądziesprawa w sądziesprawa w sądzie

Pozostałe mandaty w Szwajcarii nie są już tak dotkliwe jak te za zbyt szybką jazdę. Biorąc pod uwagę zarobki Szwajcarów można powiedzieć, że są wręcz niskie. Wysokość mandatów w Szwajcarii, podobnie jak w Polsce, nie była aktualizowana już od ponad 20 lat. Mandaty niskie jak na szwajcarską kieszeń mogą jednak zaboleć większość Polaków odwiedzających ten piękny górzysty kraj, wynoszą one zazwyczaj od 60 do 140 franków szwajcarskich, czyli mniej więcej od 240 do 560 zł.

Za co?Wysokość mandatu (we frankach szwajcarskich)Wysokość mandatu w przeliczeniu na złotówki
nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu140 frankówok. 560 zł
jazda po chodniku, ścieżce rowerowej100 frankówok. 400 zł
jazda po pasie przeznaczonym dla busów lub tramwajów60 frankówok. 240 zł
skręt pojazdu mimo zakazu skrętu100 frankówok. 400 zł
niezastosowanie się do znaku stop60 frankówok. 240 zł
niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej250 frankówok. 1000 zł
przekroczenie linii ciągłej60 frankówok. 240 zł
używanie telefonu bez zestawu głośnomówiącego przez kierowcę100 frankówok. 400 zł
jazda bez tablicy rejestracyjnej140 frankówok. 560 zł
jazda z nieczytelnymi lub zakrytymi tablicami rejestracyjnymi60 frankówok. 240 zł
jazda bez pasów60 frankówok. 240 zł
przewożenie dziecka do 12 roku życia bez fotelika60 frankówok. 240 zł
skręcenie bez zasygnalizowania manewru kierunkowskazem100 frankówok. 400 zł
nie wyłączenie kierunkowskazu po wykonaniu manewru skrętu100 frankówok. 400 zł
jazda bez świateł w tunelu lub w nocy60 frankówok. 240 zł
przewożenie większej liczby osób niż pozwala na to dowód rejestracyjny60 frankówok. 240 zł
niewłaściwe używanie świateł awaryjnych40 frankówok. 160 zł
brak trójkąta awaryjnego40 frankówok. 160 zł
prowadzenie pojazdu z uszkodzoną oponą100 frankówok. 400 zł
jazda bez kasku (dotyczy motocyklistów)60 frankówok. 240 zł
jazda bez trzymania rąk na kierownicy (motocykliści)20 frankówok. 80 zł
nie korzystanie z chodnika jeśli jest dostępny (piesi)10 frankówok. 40 zł
przejście przez jezdnię w miejscu do tego niewyznaczonym (jeśli w odległości do 50 metrów znajdują się pasy)10 frankówok. 40 zł
winieta w szwajcarii

Winiety w Szwajcarii

Winiety w Szwajcarii nie są obowiązkowe, jednak podróżowanie po kraju bez winiety może być bardzo uciążliwe, a przejechanie niektórych tras jest wręcz niemożliwe bez posiadania winiety. Każdemu wybierającemu się samochodem do Szwajcarii zdecydowanie polecamy zakup winiety w formie naklejki, która kosztuje 40 franków (ok. 160 zł) i pozwala poruszać się po wszystkich szwajcarskich drogach przez rok.

 Wszystko na temat winiet oraz ich zakupu znajdziecie w artykule Winiety Szwajcaria – poradnik.

Stan dróg oraz przełęcze górskie w Szwajcarii

Stan dróg w Szwajcarii jest bardzo dobry i na tym można właściwie zakończyć to zdanie. Drogi są dobrze oznakowane, a służby dobrze dbają o utrzymanie ich w należytej kondycji.

julienpass znak o przełęczy
Znak informujący w kilku językach o tym, czy pobliska przełęcz górska Julierpass jest otwarta.

Wyzwaniem dla niektórych kierowców oraz maszyn mogą być liczne górskie przełęcze oraz kręte serpentyny, które spotkamy w niemal całym kraju. Przez kilka ze słynnych przełęczy mieliśmy okazję przejechać naszym busem, który mimo niewielu koni mechanicznych oraz sędziwego wieku (VW T4, 1994r., silnik 2.4d) spisał się całkiem dobrze.

Jeśli macie trochę doświadczenia w jeździe po górach, to latem serpentyny i kręte szwajcarskie drogi nie powinny stanowić dla Was dużego wyzwania. Jeśli takiego doświadczenia nie macie, to Szwajcaria z bardzo dobrą infrastrukturą drogową będzie świetnym miejscem, aby takiego doświadczenia nabyć.

przełęcz św. gotarda
Przełęcz św. Gotarda, jedna z najniższych, ale też najbardziej znanych alpejskich przełęczy w Szwajcarii.

Sytuacja może się jednak skomplikować podczas złych warunków atmosferycznych, szczególnie późną wiosną i wczesną jesienią. Zimą część przełęczy jest zamykana, a informacje o tym czy są przejezdne znajdziemy między innymi na drogach dojazdowych do nich.

Stacje benzynowe i ceny paliwa w Szwajcarii

stacja paliw
Stacja paliw w Szwajcarii.

W Szwajcarii znajduje się bardzo dużo stacji paliw, znajdziemy je przy głównych drogach, w miasteczkach, a nawet w wioskach. W tym miejscu warto zaznaczyć, że większość stacji benzynowych w Szwajcarii wygląda zdecydowanie inaczej niż w Polsce. Szczególnie w miastach są to zazwyczaj niewielkie punkty z 1-2 dystrybutorami paliwa, gdzie nie ma obsługi. Na takich stacjach można więc jedynie zatankować, nie ma tam łazienek czy sklepów. Z racji braku obsługi, płatność odbywa się w automacie przed tankowaniem. Większość automatów przyjmuje zarówno gotówkę w postaci franków szwajcarskich i euro oraz karty (uwaga, w Szwajcarii podobnie jak w większości europejskich krajów karta Revolut nie działa w większości samoobsługowych stacji paliw). Większe stacje z obsługą, podobne do tych w Polsce, znajdziemy przy drogach szybkiego ruchu oraz autostradach.

Ceny paliwa w Szwajcarii na większości stacji są podobne (na autostradach są wyższe o około 20-30 centymów ) i wynoszą około 1,40 franka szwajcarskiego (ok. 5,60 zł) za olej napędowy i 1,30 franka szwajcarskiego (ok. 5,2 zł) za benzynę.

Co można przewieźć przez granicę ze Szwajcarią?

Jak wspomnieliśmy wcześniej Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wwożenie i wywożenie towarów z krajów sąsiednich do Szwajcarii oraz wywożenie ich ze Szwajcarii podlega pewnym ograniczeniom.

Limity dotyczą przede wszystkim produktów spożywczych (szczególnie mięsa, które w Szwajcarii jest bardzo drogie), ale również paliwa, papierosów czy alkoholu. Podane poniżej limity są takie same dla każdego z krajów graniczących ze Szwajcarią z wyjątkiem Liechtensteinu, z którym Szwajcaria jest w unii celnej. Limity dotyczą więc wszystkich wjeżdżających z Austrii, Niemiec, Francji oraz Włoch.

szwajcarska czekolada cailler
Cailler to legendarna szwajcarska marka czekolady. Firma ta założyła pierwszą w kraju fabrykę czekolady (w 1819 roku) i jako pierwsza na świecie wyprodukowała mleczną czekoladę. Po dziś czekolada mleczna Cailler wyróżnia się od konkurencji tym, że do jej produkcji wykorzystywane jest mleko skondensowane, a nie mleko w proszku.

Limity wwozu poszczególnych produktów do Szwajcarii (na osobę):

  • 1 kg mi
  • 1 kg mięsa lub/i wyrobów mięsnych na osobę (mięso, kiełbasa, kabanosy, szynki, itp.),
  • 1 kg masła,
  • 5 kg oleju spożywczego,
  • limit wartości wwozu produktów spożywczych 300 franków szwajcarskich na osobę
  • 5 litrów alkoholu poniżej 18% (piwo, wino, itp.) – tylko dla osób, które ukończyły 17 rok życia,
  • 1 litr alkoholu mocnego powyżej 18% – tylko dla osób, które ukończyły 17 rok życia,
  • papierosy 250 sztuk lub 250 gramów tytoniu – tylko dla osób, które ukończyły 17 rok życia,
  • 25 litrów benzyny lub oleju napędowego w rezerwowym kanistrze (limit na pojazd, nie na osobę).

Jeśli chcemy wwieźć więcej produktów do Szwajcarii, możemy to zrobić. W takiej sytuacji należy jednak zgłosić przewożone towary i zapłacić cło za te przewożone ponad limit. Wysokość cła zależy od produktu, za dodatkowy kilogram mięsa wynosi ono 17 franków (ok. 68 zł).

Z racji, że Szwajcaria nie jest w UE obowiązują również zasady dotyczące tego co na teren UE ze Szwajcarii możemy wwieźć. Z racji, że Szwajcaria jest krajem droższym od swoich sąsiadów, wywożenie z niej produktów spożywczych, tytoniu czy alkoholu z powodów ekonomicznych nie ma zbyt dużego sensu, dlatego też kontroli celnych przy wyjeździe ze Szwajcarii zazwyczaj nie ma. Należy jednak pamiętać, że nadal obowiązują limity i jedna dorosła osoba może wywieźć do Unii Europejskiej ze Szwajcarii bez płacenia cła oraz akcyzy:

  • 16 litrów piwa i 4 litry wina niemusującego oraz 1 litr alkoholu wysokoprocentowego (>22%) lub 2 litry alkoholu do 22% (np. wina wzmacniane lub wina musujące),
  • 40 sztuk papierosów lub 10 cygar lub 50 gram tytoniu,
  • artykuły spożywcze o łącznej wartości do 200 euro przy jednoczesnym zachowaniu limitu 2 kg na jeden artykuł (lub jedno opakowanie jeśli jest większe niż 2 kg).

Podsumowanie

Dobrej jakości drogi, wysoka kultura jazdy kierowców oraz piękne widoki składają się na to, że Szwajcaria jest krajem po którym bardzo przyjemnie podróżuje się samochodem. Samochód to świetny sposób na zwiedzanie kraju, bo pozwoli łatwo dotrzeć do wielu mniej popularnych miejsc oraz pozwoli przejechać się jednymi z najpiękniejszych alpejskich przełęczy.

motocyklista na szwajcarskiej drodze

Wybierając się autem do Szwajcarii należy pamiętać przede wszystkim o tym, aby przestrzegać przepisów drogowych, bo ich łamanie może być bardzo drogie. Sam sposób jazdy czy przepisy drogowe nie różnią się znacząco od tych obowiązujących w Polsce i innych europejskich krajach.

Materiał powstał we współpracy ze Szwajcarską Organizacją Turystyczną.

Komentarze

Komentarzy