Jak wybrać opony?

jak wybrać oponyJak wybrać odpowiednie opony dla swojego samochodu? To pytanie może na pozór wydawać się banalne, wybór odpowiednich opon może jednak sprawić  pewne trudności. Dobre oraz dobrze dobrane opony decydują zarówno o komforcie jazdy, jak i bezpieczeństwie. Postanowiliśmy przygotować mały przewodnik po oponach, który przyda się w szczególności młodym kierowcom, w którym podzieliliśmy się naszymi doświadczeniami oraz wyjaśniliśmy tajemnicze oznaczenia znajdujące się na oponach 😉

Nasze doświadczenia

Dotychczas opony przyszło nam kupować dwukrotnie – pierwszy raz kiedy wybieraliśmy się na Gibraltar w 2015 roku oraz przed ostatnim wyjazdem na Olimp w 2017 roku. W obu przypadkach opony kupowałem przez Internet.

Kupując opony za pierwszym razem byłem nieco zagubiony, nie orientowałem się dobrze w tych wszystkich oznaczeniach znajdujących się na nich, nie wiedziałem też do końca jakich opon będę potrzebował. Drugi zakup opon był już dużo bardziej świadomy – miałem doświadczenia z użytkowania poprzednich opon i wiedziałem, czego oczekuję od ogumienia.

Wybór opon w kontekście wyjazdu na Olimp był bardzo ważny, bo ustalając trasę wiedzieliśmy, że będziemy mieć czasem kilkudziesięciokilometrowe odcinki bez asfaltu czy z okropnymi dziurami. To sprawiło, że jedynymi oponami, które brałem pod uwagę były te wzmacniane – oznaczone literą C. Jak się później okazało, jeździliśmy po strasznych dziurach i trudnych drogach, ale ani razu nie mieliśmy jednak problemów z ogumieniem.

Wybierając się w podróż, szczególnie do mniej popularnych miejsc należy liczyć się z tym, że nie na każdej drodze będzie asfalt.

Nasz samochód niestety nie jest demonem prędkości i zazwyczaj poruszamy się nim w granicach 80-100 km/h – nie ograniczał nas zatem indeks prędkości, bo ten w przypadku wszystkich sprawdzanych opon był dużo większy. Inaczej było w przypadku indeksu nośności, który w przypadku naszego ważącego niemal 3 tony samochodu był dość istotny. Wyższy indeks nośności wiązał się ze wzrostem tzw. „hałasowania opon”, to jednak nie było dla nas bardzo istotne, bo bus i tak podczas jazdy jest dość głośny.

Oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach podczas pierwszego zakupu były dla mnie nieco czarną magią. Mimo iż jest ich sporo, nie są aż takie straszne, jak mogą się wydawać. Aby było łatwiej omówimy je na przykładzie opon, które mamy założone w naszym busie.

195/70 R15C 104/102R – podstawowe oznaczenie informujące o rozmiarze, indeksie nośności i zalecanej prędkości

195 – szerokość opony w milimetrach mierzona pomiędzy bokami opony

70 – profil opony wyrażający wysokość boku opony do jej szerokości wyrażony w procentach. W tym przypadku 70 oznacza 70% z 195 mm czyli 136,5 mm. Jeśli na oponie nie ma podanej tej liczby, znaczy to, że opona ma tzw. profil pełny, czyli 80.

R – oznaczenie rodzaju budowy opony, R oznacza oponę radialną wykorzystywaną obecnie w większości samochodów

15 – średnica wewnętrzna osadzenia opony w calach

C – oznaczenie opon o podwyższonej nośności, występujących zazwyczaj w samochodach dostawczych, w większości opon brak jest tej literki

104/102 – indeks nośności, w przypadku opon do samochodów typowo osobowych występuje tu jedna liczba. W oponach, które stosowane są w samochodach dostawczych pierwsza liczba oznacza indeks nośności dla opony pojedynczej, druga jeśli opona jest stosowana jako tzw. „bliźniak”. W samochodach osobowych stosowane są zazwyczaj opony o indeksach nośności od 70 do 100. Do każdej z liczb przypisana jest wartość w nośności w kilogramach i tak nasze opony z indeksem 104 mają nośność wynoszącą 900 kg. Cztery opony z nośnością po 900 kilogramów dają łącznie 3 600 kilogramów, czyli więcej niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu (2 900 kg)

R – indeks prędkości informujący o maksymalnej dopuszczalnej przez producenta prędkości z jaką może jechać samochód wyposażony w oponę o tym oznaczeniu. Im literka dalej w alfabecie, tym indeks prędkości jest większy. Od E do H z każdą kolejną literą maksymalna prędkość rośnie o 10 kilometrów. Opony z oznaczeniem E mają przewidzianą maksymalną prędkość na poziomie 70 kilometrów na godzinę. Nasza opona z oznaczeniem R ma przewidzianą maksymalną prędkość na poziomie 170 kilometrów na godzinę.

plaża grecja nocleg

Nawet najlepsze opony nie pomogą nam kiedy się zakopiemy, uważajcie zatem gdzie wjeżdżacie!

Pozostałe informacje

0717 – data produkcji opony

Na każdej oponie powinna znajdować się data produkcji zapisana w postaci czterech cyfr. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, w którym opona została wyprodukowana, dwie pozostałe rok. W tym przypadku opona została wyprodukowana w 7 tygodniu 2017 roku, czyli pod koniec lutego 2017.

Oprócz tego, na oponach możemy znaleźć wiele innych informacji, takich jak to, czy opona jest dętkowa czy bezdętkowa, oznaczenia fabryki i producenta, czy też zastosowane w niej technologie. Do najważniejszych pozostałych oznaczeń należą:

płatek śniegu – opony zimowe

M+S – skrót od „mud + snow” czyli „błoto+śnieg”. Deklaracja producenta, że opona sprawdza się lepiej na śniegu i błocie, niż standardowa opona. Oznaczenie to może być stosowane w oponach zimowych oraz oponach całorocznych.

E69

Dobrze dobrane opony pomogą dotrzeć wam w najodleglejsze zakątki Polski, Europy i Świata. Zdjęcie zrobione na drodze E69 – najbardziej wysuniętej na północ trasie europejskiej. 

Opona, a felga

Jedną z najważniejszych rzeczy przy wyborze nowych opon jest dobranie ich w ten sposób, aby pasowały do felg, które posiadamy. Felga oprócz średnicy, posiada jeszcze takie parametry jak szerokość oraz profil osadzenia, różne felgi mogą mieć też różne kołnierze, osadzenie i profil. Rozmiar felg znajdziemy zazwyczaj na ich wewnętrznej części.

Felgi w naszym samochodzie mają oznaczenie 6Jx15.

6 – oznacza szerokość felgi wyrażoną w calach

J – to oznaczenie profilu kołnierza, w samochodach osobowych zazwyczaj stosowane jest J

15 – oznacza średnicę felgi w calach (musi być taka sama jak średnica osadzenia opony)

Wiemy już, że decydując się na wymianę opony nie możemy pozwolić sobie na zmianę jej średnicy bez wymieniania felg. Mamy jednak pewną dowolność w stosunku do szerokości opony, którą możemy dobrać zgodnie z szerokością felgi. Należy przy tym jednak pamiętać, że każda wymiana opon na takie o innym rozmiarze, wiąże się ze zmianą właściwości jezdnych a opona niewłaściwie dobrana do felgi może nawet zsunąć się z niej podczas jazdy.

Jeśli zamierzamy zamontować szersze lub węższe opony, warto zapoznać się wcześniej z zaleceniami (każda opona ma zalecany rozmiar felgi, minimalny oraz maksymalny). Przykładowo do naszego samochodu moglibyśmy zastosować opony 195/70 R15, 205/65 R15 lub 215/75 R15.

Przy wymianie opon należy pamiętać o tym, żeby nie zwiększać średnicy koła powyżej 2% w stosunku do rozmiaru fabrycznego. W tym celu najłatwiej będzie skorzystać kalkulatora zamienników opon.

My korzystamy z felg stalowych – taki wybór podyktowany jest ekonomią. Felgi stalowe są bowiem dużo tańsze niż aluminiowe.

Jakie opony wybrać?

Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, bo dużo zależy od indywidualnych preferencji. Na pewno wybierając opony na pierwszym miejscu należy mieć na uwadze bezpieczeństwo.

Przy wyborze warto pamiętać, że:

  • opony powinny być dostosowane do naszego samochodu oraz felg – mieć odpowiednią średnicę i indeks nośności,
  • opony nie mogą być zbyt wąskie, wpływa to negatywnie na przyczepność,
  • opony nie mogą być zbyt szerokie, w skrajnych przypadkach może prowadzić to nawet do obcierania opony o nadkole,
  • większa szerokość opony wiąże się z tym, że opony są „głośniejsze”,
  • im wyższy indeks nośności oraz niższy indeks prędkości tym opony są „głośniejsze”.

Przy zakupie należy pamiętać o tym, że parametry opon rosną wraz z ich ceną. Czasem lepiej wybrać opony tańsze, należy dobierać je bowiem do naszego stylu jazdy i samochodu. W przypadku, kiedy jeździmy głównie po mieście oraz preferujemy łagodny styl jazdy, w zupełności wystarczające będą opony klasy ekonomicznej. Jeśli natomiast posiadamy samochód o dużej mocy i skłonności do szybkiej i agresywnej jazdy, lepiej wybrać opony z klasy premium.

Nasze dzikie miejsce noclegowe w gaju oliwnym na pograniczu Albanii i Grecji.

Komentarze

Komentarzy