Evangelia – wrak statku w Costinesti na rumuńskim wybrzeżu

Evangelia wrak statkuRumuńskie wybrzeże Morza Czarnego chociaż jest stosunkowo krótkie (ma około 100 kilometrów, nie licząc Delty Dunaju) jest dość ciekawe i nieszablonowe. To właśnie tu znajdziemy chyba największe zagęszczenie dzikich plaż umiłowanych przez nudystów. Wśród nich, najbardziej znana jest znajdująca się tuż przy granicy z Bułgarią – Vama Veche, uznawana kiedyś za mekkę hipisów. Niestety wioska w ostatnich kilkunastu latach zatraciła swój pierwotny charakter i stała się zwykłym, przepełnionym turystami nadmorskim kurortem. Niecałe 30 kilometrów od niej znajduje się jednak inny ciekawy punkt, miejscowość Costinesti, u wybrzeża której od ponad pół wieku spoczywa wrak statku Evangelia. Wszystkim, którzy zadają sobie pytanie co zobaczyć w Costinesti i okolicach Konstanty odpowiadamy, że zdecydowanie ten wrak!

statek evangelia w costinesti

Wrak Evangelii obecnie

Wrak statku MV E Evangelia położony jest na mieliźnie, 180 metrów od znajdującej się w północnej części miasta Costinesti plaży. Z powodu pokaźnych rozmiarów (ma 130 metrów długości), jest doskonale widoczny z brzegu, niektórzy przy użyciu kajaków lub łódek wybierają się też do jego środka, często wraz ze sprzętem do nurkowania.

statek
plaża

Tuż przy wraku zaczyna się ciągnąca się na północ długa wąska plaża, której spora część użytkowników to nudyści. W okresie letnim będziemy musieli wykazać się kreatywnością przy parkowaniu, ponieważ Costinesti to dość popularny kurort. Nam udało się zaparkować wzdłuż drogi znajdującej się tuż nad plażą.

Współrzędne statku: 43.961106, 28.650095
Plaża: 43.960889, 28.646894
Dostępność: cały czas
Cena biletów: bezpłatne

Historia statku

II Wojna Światowa

Statek został zbudowany na zamówienie Ministerstwa Transportu Wojny Wielkiej Brytanii w stoczni Harland and Wolff’s w Belfaście. Zwodowano go 28 maja, a ostatecznie ukończono 22 grudnia 1942 roku. Początkowo Evangelia nosiła nazwę Empire Strength. Dziewiczy rejs rozpoczął się 18 stycznia z portu w Liverpoolu (Anglia), a zakończył 20 marca w Sydney (Australia). Statek pokonał tę trasę przez Kanał Panamski. Statek podczas II Wojny Światowej pływał głównie pomiędzy Wielką Brytanią, Argentyną i Australią oraz po Morzu Śródziemnym, gdzie służył jako statek zaopatrzeniowy (najczęściej przewoził mrożone mięso z Argentyny).

W prywatnych rękach

W roku 1946 został sprzedany prywatnemu armatorowi, który w 1946 roku zmienił nazwę statku na Saxon Star. Kolejne zmiany właściciela przyniosły kolejną zmianę nazwy w 1961 roku na Redbrook.

Do swojego ostatniego właściciela statek trafił w 1965 roku, wtedy też zmieniono jego nazwę na tę znaną do dnia dzisiejszego – E Evangelia. Frachtowiec, który nie był w najlepszym stanie, trafił do greckiego przedsiębiorstwa Hegif Company Naviera SA.

wrak statku evangelia

Katastrofa Evangelii

Na swój ostatni rejs Evangelia wypłynęła z Rijeki do Konstancy. 15 października 1968 roku, 16 mil morskich od portu docelowego, w miejscowości Costinesti statek osiadł na mieliźnie. Za jedną z przyczyn tego wydarzenia uznaje się panującą wtedy gęstą mgłę. Tuż po katastrofie pojawiły się jednak głosy, że mogło to być celowe działanie mające na celu wymuszenie ubezpieczenia.

Właściciel statku, grecki magnat transportowy Aristotle Onassis postanowił pozostawić wrak Evangelii w miejscu, gdzie osiadł na mieliźnie. Decyzja ta była podyktowana wysokimi kosztami i możliwym niepowodzeniem ewentualnej akcji mającej wyciągnąć kolosa. Statek od pół wieku spoczywa więc tuż przy plaży nadmorskiego kurortu, będąc jednocześnie jego wizytówką i znakiem rozpoznawczym.

widok na wrak z drogi

Komentarze

Komentarzy