O projekcie

Projekt RoadTripBus narodził się podczas Świąt Bożego Narodzenia w 2014 roku. Zdecydowaliśmy wtedy, że w wakacje 2015 roku wyruszymy na samochodową podróż, podczas której odwiedzimy trzy europejskie stolice (Budapeszt, Bratysławę i Wiedeń) oraz zatrzymamy się na trochę nad Balatonem – nazywanym węgierskim morzem. Problemem był oczywiście brak samochodu, którego w tamtym czasie nie posiadaliśmy. Zakładaliśmy zakup jakiegoś taniego starego samochodu, którym będziemy mogli się przemieszczać.

Początkowo myśleliśmy o zakupie samochodu Chrysler Grand Voyager z I generacji (roczniki 1990-1995). Niestety samochód ten był już niemal niedostępny na rynku. W międzyczasie wypadł nam dość niespodziewany wyjazd do Budapesztu, powodując, że nasz plan zrobienia wycieczki objazdowej po trzech stolicach zaczynał mieć nieco mniejszy sens. Zaczęliśmy rozglądać się za nowym kierunkiem. Tym razem spojrzeliśmy jednak nieco dalej i na nasz cel obraliśmy sobie Europę południowo-zachodnią z symbolicznym celem jakim był Gibraltar. Na kierunek ten zdecydowaliśmy się dlatego, że oboje raczej wolimy ciepło niż zimno, a Hiszpania, gdzie mieliśmy spędzić najwięcej czasu wydawała nam się bardzo barwnym i interesującym krajem.

Wraz ze wzrostem planów co do kierunku, padła również decyzja, że najlepszym samochodem do naszego celu będzie bus. Przewagą busa nad zwykłym osobowym samochodem było to, że ma on zdecydowanie większą ładowność, przez co można ze sobą zabrać o wiele więcej rzeczy oraz przede wszystkim może zastąpić namiot i służyć za bardzo wygodne miejsce do spania.

W maju 2015 roku po dość długich poszukiwaniach kupiliśmy w komisie samochodowym Volkswagena T4 Multivana 2.4 D z 1994 roku. Panowie z komisu zachwalali swój egzemplarz, przekonując że świetnie sprawdzi się np. podczas wyjazdów na ryby. Ostatecznie świadomi części jego wad oraz spodziewając się, że na pewno jeszcze kilka wyjdzie w praniu zdecydowaliśmy się na zakup.

Samochód, kiedy go kupiliśmy miał niemal niedziałające hamulce, odpalał jedynie „na plaka”, a instalacja elektryczna stanowiła radosną twórczość poprzednich właścicieli (w samochodzie były zastosowane aluminiowe przewody używane dawniej w instalacjach domowych). Pierwsza awaria przydarzyła się nam tuż po pokonaniu 50 kilometrów, jakie dzieliły nas od komisu do Kielc. Przy ponownej próbie odpalenia doszło do zwarcia, które uszkodziło skrzynię ze sterownikami i bezpiecznikami. Ostatecznie przy pomocy znajomego elektryka udało się ogarnąć instalację elektryczną pod blokiem w Kielcach. Następnie częściowo sami, częściowo przy pomocy mechaników udało nam się doprowadzić samochód do przyzwoitego stanu technicznego.

Samochód przeszedł też modyfikacje wizualne, pojawiły się na nim naklejki zaprojektowane przez Kasię, niektóre elementy (słońce, fale) zostały namalowane przez naszego kolegę – Marka. Dokupiliśmy do niego stary bagażnik dachowy, który po wyczyszczeniu, pomalowaniu i naklejeniu naklejek prezentował się całkiem nieźle oraz poczyniliśmy szereg mniejszych modyfikacji.

W międzyczasie zaczęliśmy w Internecie poszukiwania chętnych chcących ruszyć z nami na wyprawę życia. Nasz projekt zyskał nazwę RoadTripBus – w drodze ku realizacji marzeń. W czerwcu 2015 stworzyliśmy również bloga, którego właśnie czytasz. Naszą główną motywacją do wyruszenia w podróż była własnie chęć spełnienia marzeń i próba podjęcia wyzwania. Czuliśmy, że jeśli nie zrobimy tego teraz, to ten moment może nigdy nie nadejść. Nie byliśmy pewni powodzenia, ale uznaliśmy, że lepiej spróbować nawet, jeśli miałoby się nam nie udać, niż w przyszłości żałować, że nigdy nie spróbowaliśmy.

26 lipca wyruszyliśmy na niemal miesięczną wyprawę na Gibraltar. Podczas podróży nie obyło się bez drobnych problemów technicznych. Pod koniec mocno szwankował rozrusznik, ostatecznie jednak udało nam się wrócić do Polski na kołach. Od tego czasu odbyliśmy kilka małych wypadów, aby rok później zorganizować 27 dniowy trip na Koło Podbiegunowe.

Zaczęliśmy coraz więcej podróżować. W ciągu dwóch lat, podczas niskobudżetowych podróży odwiedziliśmy prawie 30 krajów.

Projekt RoadTripBus jest odpowiedzią na chęć podróżowania i poznawania nowych miejsc, która siedzi w nas od zawsze. Mamy nadzieję, że dzięki jego realizacji zyskamy wiele niezapomnianych wspomnień, przeżyjemy wspaniałe chwile, poznamy wspaniałych ludzi, nauczymy się pokonywać przeciwności i rozwiązywać nowe problemy oraz zrealizujemy swoje podróżnicze marzenia.