Nawigacja samochodowa Navitel E700 – recenzja

nawigacja navitel e-700Nawigacja samochodowa stanowi bardzo ważny element wyposażenia samochodu, przekonaliśmy się o tym kiedy podczas naszej pierwszej wyprawy na Gibraltar w 2015 roku okazało się, że nasza nawigacja uległa awarii i niemal 3/4 trasy pokonywaliśmy opierając się jedynie o atlas samochodowy. Od tego czasu w Unii Europejskiej zniesiono opłaty roamingowe, więc możliwym stało się też korzystanie z nawigacji dostępnych w telefonach. Podczas naszej wyprawy na Bałkany mieliśmy jednak zamiar odwiedzić kilka krajów, w których połączenie z Internetem nadal jest bardzo drogie – posiadanie nawigacji było więc koniecznością. Na wyprawę oprócz papierowych map zabraliśmy więc ze sobą dwie nawigacje – Navitel E700 z wgranymi fabrycznymi mapami od Navitela, którą testowaliśmy już od jakiegoś czasu (miała być nawigacją podstawową) oraz naszą starą nawigację Vordon z wygraną Automapą (jako nawigację rezerwową).

Nawigacja samochodowa Navitel E700 – dane techniczne

Nawigacja Navitel E700 posiada dotykowy wyświetlacz o przekątnej 7 cali oraz slot pamięci pozwalający włożyć do niego karty pamięci o pojemności do 32 gb. Całość napędzana jest procesorem Cortex-A7 o częstotliwości taktowania 800 MHz.

Wraz z nawigacją otrzymujemy dożywotnią bezpłatną aktualizację map. Nawigacja wyposażona jest w mapy większości europejskich krajów: Albania, Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gibraltar, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Kazachstan, Liechtenstein, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Macedonia, Malta, Mołdawia, Monako, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, San Marino, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Ukraina, Watykan, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Wyspa Man.

W pudełku oprócz samej nawigacji znajduje się też ładowarka, kabel pozwalający połączyć nawigację z komputerem oraz uchwyt na nawigację z przyssawką do szyby.

Wrażenia z użytkowania

Navitel E700 po wyjęciu z pudełka robi dobre wrażenie, obudowa wykonana jest z solidnie wyglądającego i dobrze spasowanego tworzywa. Nawigacja włącza się i łapie łączność z satelitami bardzo szybko, a interfejs jest intuicyjny, więc z użytkowaniem sprzętu poradzą sobie również ci, którzy nie przepadają za czytaniem instrukcji.

Dokładność map i sposób wyznaczania trasy

nawigacja samochodowa navitelNawigację zaczęliśmy testować jeszcze przed wyprawą. Na początku nawigacja budziła we mnie mieszane uczucia. Z jednej strony bardzo podobał mi się, między innymi, sposób wyboru tras, czy łatwość w zaznaczaniu punktów oraz szybkość przeliczania nowej trasy w przypadku, kiedy zignorowaliśmy polecenie nawigacji np. o skręcie. Z drugiej strony zauważyłem, że mapy odbiegają trochę jakością od tych używanych w Automapie czy mapach Google. Kilkukrotnie w centrum Kielc nawigacja próbowała prowadzić mnie pod prąd.

Nawigacja dobrze sprawdzała się w przypadku poruszania się pomiędzy miastami, czy poszczególnymi punktami, w centrach dużych miast, gdzie pojawiało się dużo uliczek jednokierunkowych nie można było jej jednak w 100% zaufać i trzeba było zwracać większą uwagę na znaki. Problem dotyczył tylko kilku miast, nawigacja bez zarzutu radziła sobie na przykład w Budapeszcie czy Lwowie.

Nazwy w wielu alfabetach

W dalszym toku użytkowania odkrywałem jednak coraz więcej plusów Navitela E700. Jako główny z nich wymienić mogę możliwość wprowadzania wielu nazw w języku oryginalnym lub w transliteracji (jeśli zamierzamy odwiedzić Zamek w Chocimiu możemy podać zarówno nazwę miejscowości po ukraińsku – Хотин jak również w transliteracji co ułatwi podróżowanie po krajach, gdzie używany jest alfabet, którego nie znamy).

Nawigacja w ustawieniach regionalnych pozwala wybrać 11 różnych rodzajów klawiatur pomiędzy którymi można przełączać się bezpośrednio w trybie wpisywania. Może to być szczególnie przydatne w przypadku wyjazdu do Grecji, czy na Ukrainę.

Sposób dodawania punktów

Kolejny plus recenzowanej nawigacji to bogaty system waypointów oraz łatwość w dodawaniu własnych punktów przy użyciu różnych formatów współrzędnych geograficznych. W wielu nawigacjach można podawać jedynie współrzędne w jednym formacie, co jest bardzo uciążliwe, szczególnie kiedy jesteśmy w drodze. W testowanym przez nas Navitelu R700 można dodawać współrzędne w różnych systemach, te same współrzędne możemy więc znaleźć wpisując:

  • 48.517551 , 26.498806 lub
  • N 48° 31′ 1.257” E 26° 29′ 53.206”

Wcześniej w podróży, kiedy ktoś podawał nam współrzędne w systemie nieobsługiwanym przez naszą nawigację musieliśmy używać konwerterów, teraz nie było już takiej konieczności.

Jak sprawdziła się podczas wyprawy na Bałkany?

Nawigacja była używana przez nas jako podstawowa podczas 40-dniowej wyprawy na Bałkany. Nawigacja generalnie radziła sobie dobrze. W kilku miejscach wyznaczona trasa budziła nasze wątpliwości, posiłkowaliśmy się wtedy mapą Google, która też nie zawsze sobie radziła. Związane jest to zapewne z górzystymi i mało zaludnionymi terenami, przez które przejeżdżaliśmy. Często np. w Albanii wybierając się do jakiegoś miejsca nie wiedzieliśmy, czy w ogóle będzie tam prowadził asfalt. Jak zapewnia nas producent nawigacji, ich zespół kartografów cały czas pracuje nad ulepszaniem map – z każdym kwartałem (bo co kwartał wypuszczane są aktualizacje map) powinno więc być coraz lepiej.

Z drogą jest tak, że raz jest a innym razem jej nie ma.

Podczas całej podróży ani razu nie użyliśmy rezerwowej nawigacji. Z nawigacją Navitel przejechaliśmy zarówno duże miasta (Budapeszt, Lwów, Ateny, Sofia), jak i górskie słabo zaludnione tereny Albanii czy Czarnogóry. Navitel E700 spełnił zdecydowanie pokładane w nim nadzieje.

Podsumowanie

Nawigacja Navitel E700 to dobrej jakości sprzęt, za bardzo rozsądną cenę. Nową nawigację można kupić już poniżej 350 zł. Jak każdy sprzęt posiada swoje wady i zalety, te drugie w ogólnym rozrachunku zdecydowanie jednak przeważają. Można zdecydowanie powiedzieć, że Navitel E700 należy do jednych z najlepszych nawigacji w swojej klasie cenowej.

Plusy:

  • solidne wykonanie,
  • bardzo szybko się włącza i łączy z satelitami,
  • nazwy miast i ulic w alfabecie łacińskim oraz oryginalne,
  • możliwość dodawania punktów podając różne formaty współrzędnych,
  • łatwe dodawanie punktów przy użyciu mapy,
  • przyjazny i intuicyjny interfejs,
  • niska cena.

Minusy:

  • w centrach niektórych miast nawigacja prowadzi pod prąd,
  • słaby asystent zmiany pasa ruchu.

Komentarze

Komentarzy