Latanie dronem za granicą – przepisy

latanie dronem za granicą - przepisyJeszcze kilkanaście lat temu możliwość robienia zdjęć czy kręcenia filmów z lotu ptaka była zarezerwowana jedynie dla wybranych. Aby nakręcić jedną krótką scenę trzeba było wiele zachodu i pieniędzy, wykorzystywano do tego samoloty czy balony, co było bardzo kosztowne. Pamiętam, jak ponad 10 lat temu pomagałem przy produkcji pewnego filmu, możliwość wykonania ujęć z samolotu była dla nas czymś niezwykłym. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i coraz większej dostępności bezzałogowych statków powietrznych, czyli między innymi popularnych dronów, nagrywanie filmów czy robienie zdjęć z lotu ptaka wydaje się niezwykle proste. Sami wykorzystywaliśmy często drona przy tworzeniu materiałów do serii #OdkryjŚwiętokrzyskie.

Bez drona nie bylibyśmy w stanie wykonać takiego zdjęcia do artykułu o Zamku Krzyżtopór w Ujeździe.

Coraz więcej osób posiada drony, kręci amatorskie filmy czy robi zdjęcia. Posiadając drona należy pamiętać, że w każdym kraju obowiązują inne przepisy. W Polsce w większości przypadków wystarczy uzyskać świadectwo kwalifikacji UAVO VLOS pozwalające na loty w zasięgu wzroku, w niektórych przypadkach możliwe jest też latanie bez świadectwa kwalifikacji. Ja, przed egzaminem na operatora UAV przeszedłem kompleksowe szkolenie w  szkole operatorów bezzałogowych statków powietrznych IRON SKY, która również czuwała nad poprawnością merytoryczną i formalną artykułu . Szkolenia na operatora drona są obowiązkowe, aby móc podejść do egzaminu państwowego. W wielu krajach, oprócz posiadanej licencji, należy spełnić szereg innych prawnych wymagań. Artykuł ten powstał z myślą o tych, którzy wybierają się na wakacje i chcieliby latać dronem za granicą. W tym miejscu postaramy się zebrać strony urzędów lotniczych oraz innych instytucji zajmujących się prawem lotniczym w europejskich krajach. Ze stron poszczególnych urzędów będziecie mogli dowiedzieć się jak latać legalnie dronem w danym kraju.

Jak latać legalnie dronem w Polsce?

Latatnie dronem bez licencji (świadectwa kwalifikacji)

Od 7 września 2016 roku obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, które zaostrzyło przepisy dotyczące możliwości wykonywania lotów dla osób bez świadectwa kwalifikacji. Świadectwo kwalifikacji często nazywane jest prawem jazdy na drona lub po prostu licencją.

Dziś, jeśli nie posiadamy świadectwa kwalifikacji, możemy latać bezzałogowymi statkami powietrznymi zapewniając w każdej fazie lotu bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej na wypadek awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym. Należy też zachować odległość poziomą nie mniejszą niż 100 m od granic zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu jednocześnie zachowując odległość poziomą nie mniejszą niż 30 m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora drona. Należy przy tym pamiętać, że możemy latać w strefach D (np. poligony wojskowe), R (np. Parki Narodowe), P (np. zakłady azotowe), ATZ (np. aerokluby), CTR (np. Strefa kontrolowana lotniska Poznań ławica) jedynie za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach przez niego określonych. Otworem stoi natomiast cała przestrzeń niekontrolowana klasy G. Wszystkie loty muszą być wykonywane w zasięgu wzroku (musimy widzieć nasz statek nieuzbrojonym okiem podczas całego lotu)

Mapa przestrzeni powietrznej w Warszawie i jej okolicach w dniu 1 sierpnia 2017 roku, źródło: droneradar.eu

Upraszczając, bez licencji najwygodniej lata się dronem o masie poniżej 0,6 kg (np. DJI Spark), bo nie trzeba zachowywać określonych odległości w obszarze zabudowanym, no i można latać w strefach CTR, ATZ, P, ale zachowując odległość 1km od granicy tych stref i w wysokości do max 30m. Mapę przestrzeni powietrznej najlepiej sprawdzić w aplikacji lub na stronie DroneRadar. W praktyce latanie bez świadectwa kwalifikacji może być bardzo trudne, szczególnie dla mieszkańców dużych miast oraz osób mieszkających w pobliżu lotnisk, czy stref militarnych.

Latanie dronem z licencją (świadectwem kwalifikacji)

Posiadanie świadectwa kwalifikacj operatora bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu wzroku (UAVO VLOS) bardzo ułatwia sprawę. Możemy latać wtedy nawet nad dużymi miastami i budynkami oraz w pobliżu lotnisk  (po uzyskaniu warunków z PAŻP). Co ważne, posiadanie licencji umożliwia też latanie w  strefach kontrolowanych lotnisk – CTR, bez uzyskiwania warunków od PAŻP w odległości minimum 6km od lotniska. Idąc dalej, można też starać się o wpisanie na listę z tzw. uproszczoną procedurą, co daje Nam pełną dowolność lotu w CTR bez uzyskiwania warunków od PAŻP i wypełniania formularzy. Posiadanie świadectwa kwalifikacji zdejmuje z nas limit odległości od budynków i ludzi, jesteśmy ograniczeni jedynie naszym wzrokiem (lot musi odbywać się w zasięgu wzroku, umownie przyjmuje się że jest to 200-300 metrów) oraz zasadami bezpieczeństwa. Zatem, jeżeli ktoś z Was myśli o zarobkowym wykorzystaniu drona, to świadectwo kwalifikacji jest wymagane.

Szkolenie, w którym uczestniczyłem odbywało się w bardzo kameralnych warunkach, dzięki czemu każdy z uczestników miał duży dostęp do prowadzących i mógł pytać o różne sprawy związane z dronami.

Latanie dronem za granicą – jak robić to legalnie?

Zakup drona wiele osób motywuje chęcią robienia ciekawych filmów oraz zdjęć. Film kręcony przy użyciu drona może być świetną pamiątką z wakacji. Jadąc za granicę należy jednak pamiętać, że w różnych krajach obowiązują inne przepisy. Są kraje, gdzie odbywanie lotów jest niemal niemożliwe, są też takie, gdzie trzeba spełnić jedynie minimalne wymagania. Posiadanie polskiego świadectwa kwalifikacji UAVO VLOS może w niektórych przypadkach ułatwić sprawę. Posiadając świadectwo kwalifikacji należy jednak pamiętać o tym, że często trzeba spełnić szereg innych kryteriów.

Przed użyciem drona w każdym „nowym” państwie warto zapoznać się z przepisami. Aby ułatwić Wam znalezienie odpowiednich przepisów przygotowaliśmy tabelę z europejskimi krajami, które najczęściej są celem wakacyjnych wojaży.

KrajStrona Urzędu LotniczegoRegulacje
ChorwacjaCroation Civil Aviation Agency:
http://www.ccaa.hr/hrvatski/naslovnica_1/
http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2014_10_128_2433.html
WęgryNational Transport Authority: http://www.nkh.gov.hu/en/web/english/http://www.nkh.gov.hu/web/legugyi-hivatal/jogszabalyok/legugyi-eloirasok
BułgariaCivil Aviation Administration: https://www.caa.bg/en/https://www.caa.bg/en/category/567/regulation-no-22
HiszpaniaSpanish Air Safety Agency: http://www.seguridadaerea.gob.es/LANG_EN/home.aspxhttp://www.boe.es/boe/dias/2014/10/17/pdfs/BOE-A-2014-10517.pdf
GrecjaHellenic Civil Aviation Authority (CAA): http://www.hcaa.gr/en/https://dagr.hcaa.gr/docs/HCAA%20UAS%20Regulation.pdf

Skrócone informacje: http://www.hcaa.gr/en/HCAA_UAS_FLT_request_editable.pdf
WłochyItalian Civil Aviation Authority: http://www.enac.gov.it/Servizio/Info_in_English/index.htmlhttp://www.enac.gov.it/Servizio/Info_in_English/Courtesy_translations/info-1220929004.html
MaltaCivil Aviation Directorate: http://www.transport.gov.mt/aviationhttp://www.transport.gov.mt/aviation/regulation-policy
TurcjaDirectorate General Of Civil Aviation Turkey: http://www.dhmi.gov.tr/home.aspxhttp://web.shgm.gov.tr/doc5/sht-iha.pdf

W tabeli przedstawiliśmy kilka najpopularniejszych kierunków. Niestety nie wszędzie znajdziemy informacje po angielsku, dlatego w przyszłości planujemy również opisywać dokładnie procedury, jakie panują w poszczególnych krajach. Jeśli macie jakieś doświadczenia z lotami bezzałogowymi statkami powietrznymi za granicą, dzielcie się nimi z nami w komentarzach.

Patronem tego wpisu jest jeden z partnerów naszej wyprawy na Bałkany, szkoła operatorów dronów IronSky. To właśnie w tej szkole brałem udział w swoim szkoleniu przed egzaminem UAVO Vlos i szczerze mogę ją polecić. Z racji łączących nas dobrych relacji udało mi się zdobyć kilka kodów dla naszych czytelników pozwalających na obniżenie cen kursu o 200 zł. Jeśli ktoś z Was chciałby z nich skorzystać to piszcie do nas wiadomości e-mail (kontakt@roadtripbus.pl) lub na Facebooku a wyślemy wam kod, jeśli jeszcze będzie dostępny.

Komentarze

Komentarzy